سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 >

در تاریخ 26/11/89

گزارش کار کلاس روز 23/11/89 را به ازمایشگاه مرکزی تحویل دادم

دلم می خواد بدونم ما چقدر اماده ایم....

من دلم نمی خواد وقتی سن ریزش کرد و کشاورزها می خواستن مبارزه کنن....با مشکل سم پاش مواجه باشیم...

کشاورزای حوزه من متقاضی خرید سم پاش نیستن.....

باید چکار کرد؟اونا می خوان پول بدن که سم پاش بیاد واسشون سم پاشی کنه....

ولی من نمی دونم ایا سم پاش به اندازه کافی هست؟

دلم نمی خواد دیر بشه و شرمنده دستای پینه بسته کشاورزها بشم....

خدایا خودت کمک کن....

پی نوشت: انزجار خود را از حوادث اتفاق افتاده در روز 25/12/89 اعلام می کنم...باشد که گمراهان هدایت شوند....


  

سن گندم 

Eurygaster inegriceps

( Scutelleridae،Heteroptera)

علل طغیان:

تخریب مراتع و توسعه دیم زارها خصوصا در غرب کشور از مهم ترین دلایل گسترش مناطق انتشار و طغیان سن گندم در سال های اخیر بوده است.

سن گندم هم بصورت کمی(خسارت به برگ،خشک کردن جوانه مرکزی،سفید کردن سنبله ها و یا قسمتی از آنها توسط سن مادر) وهم بصورت کیفی(سن زدگی دانه ها توسط پوره هاو سن های نسل جدید) خسارت وارد می کند.طبق بررسی های بهرامی(1337)هر سن مادربه طور متوسط 61جوانه مرکزی و 2.12سنبله را در شرایط دیم خسارت می زند و سطح زیان اقتصادی آن 6.1سن مادر در مترمربع است.

در طرح جامع سن گندم کاهش محصول به ازای هر سن مادر در شرایط دیم 8.43 کیلوگرم و سطح زیان اقتصادی آن 8.1 عدد در مترمربع برآورد گردیده است....

طبق بررسی های رضابیگی(1379) هر سن مادر در مزارع  آبی در شرایطی که ترمیم خسارت صورت نگیرد، 1.3گرم (حدود 30 کیلو گرم در هکتار) خسارت می زند و سطح زیان اقتصادی آن حدود 3 عدد در متر مربع است.نور(1381) سطح زیان اقتصادی سن مادر رادر شرایط آبی  8-7عدد در مترمربع برآورد کرده است.حد قابل تحمل سن زدگی دانه ها 2درصد است و دانه هایی که بیشتر از 2درصد سن زدگی داشته باشند فاقد کیفیت نانوایی هستند.

سن زدگی دانه ها به ازای هر پوره سن 5را در زمان برداشت گندم دیم حدود6درصد برآورد کرده و سطح زیان اقتصادی پوره ها را 4-3پوره در مترمربع ذکر کرده است

زمستان گذرانی

از نظر زیست شناسی ،سن گندم سرتاسر تابستان ،پاییز و زمستان (حدود 9ماه از سال) را در پناهگاه ها تابستانه و زمستانه آن در در ارتفاعات زیر بوته های گون(Astragalus spp) درمنه(Artemisia spp) و در جنگل های بلوط کشور در زیر برگ های ریزش کرده بلوط و برخی دیگر از درختان و درختچه ها به سر می برد.

 

مدیریت تلفیقی سن گندم

 مهم ترین عامل افزایش جمعیت و طغیان سن گندم در 25 سال اخیر،تخریب مراتع( خصوصا در دیم زارهای کشور) و کشت گندم و جو در مراتع تخریب شده بوده است.این کار در افزایش میزان تخم ریزی و تبدیل سن های ساکن مراتع به سن های مهاجر،موثر بوده است(رجبی 1372)در سال های خشک و کم باران اراضی دیم کم بازده برداشت نمی شوند و یا به دلیل کمبود آب ،نداشتن تجهیزات مناسب سمپاشی و اقتصادی نبودن مبارزه،کنترل شیمیایی سن گندم در آنها صورت نمی گیرد و باعث انتقال جمعیت قابل تو جهی از افت از سالی به سال دیگر می شوند.جلوگیری از کشت گندم و جو در مراتع تخریب شده واختصاص دادن اراضی دیم کم بازده به کشت گیاهان مناسب دیگر ،درکاهش جمعیت این افت بسیار موثر است.

سن گندم دشمنان طبیعی فراوانی داردو دربین آنها زنبورهای پارازیتوئید سن گندم از نظر کاهش جمعیت این افت از اهمیت بیش تری دارند.

مهم ترین آنها از خانواده Scelionidae , و جنسTrissolcus می باشد.

کنترل بیولوژیکی سن گندم با استفاده از زنبورهای پارازیتوئید تخم طی سال های (1325-1343)در ورامین و اصفهان صورت گرفته است(زمردی،1340)

در بسیاری از نوشته ها،کشت جو به جای گندم ،زود کاشت گندم و استفاده از ارقام زودرس گندم و استفاده از ارقام  زودرس گندم ،به عنوان یکی از روش های موثر در کاهش جمعیت و خسارت سن گندم توصیه شده است.

اکثر ارقام گندم دیم خصوصا رقم سرداری که در سطوح وسیعی از دیم زارهای غرب کشور کشت می گردد ،دارای چنین خصوصیاتی می باشد.

استفاده از سموم شیمیایی در حال حاضر به عنوان موثرترین  روش کنترل سن گندم در ایران و دیگر کشورهای سن خیز دنیا عمومیت دارد.

بدنبال نتایج بدست آمده از اجرای طرح جامع سن گندم که توسط بخش تحقیقات سن گندم وبا همکاری سازمان حفظ نباتات در 8پایلوت کشور اجرا گردید،سن گندم  از یک افت عمومی به یک افت همگانی تبدیل شد.

افات عمومی ان دسته از افاتی به شمار می آیند که تمام عملیات مبارزه و هزینه های انجام آن به عهده دولت است،اما در خصوص آفات همگانی دولت نقش حامی  و هدایت کنندگی  را داراست و انجام عملیات مبارزه و پرداخت ان بعهده کشاورز است.این طرح در ارتقای دانش و آگاهی کشاورزان و افزایش مشارکت آنها در نمونه برداری ها و تصمیم گیری ها برای اجام مبارزه موثر بوده  وطی مدت زمان انجام آن ،کاهش سمپاشی های هوایی و افزایش سمپاشی های زمینی در مناطق آلوده به این آفت را به همراه داشته است.

 این بروشور اولین قسمت از طرح آگاه سازی کشاورزان روستای خمه می باشد....

همچنین درادرس اینترنتی زیر:

www.loni.parsiblog.com

بهترین مطالب و به روز ترین امار و ازاطلاعات بدست آمده در طی نمونه برداری از روستای خمه و روستای اطراف در دسترس شما می باشد....

در آخر آرزوی موفقیت و برداشت محصولی عاری از هرگونه افت و بیماری را دارم.که این مهم بدست نمی آید مگر در سایه تلاش و توجه شما کشاورز همیشه آگاه

 


  
   مدیر وبلاگ
دانش من...تجربه شما
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم...موجیم که آسودگی ما عدم ماست
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :3
کل بازدید : 52581
کل یاداشته ها : 55


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ